13 Grootste valkuilen van een website - Xpoos
13 Valkuilen, zorg dat jij er niet in trapt!
tips goede website, tips goed webdesign, webdesign eindhoven, website laten maken valkenswaard, website laten maken eindhoven, website laten maken landgraaf, website laten maken breda, website laten maken amsterdam, valkuilen website, don'ts website, eisen goede website
17226
post-template-default,single,single-post,postid-17226,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

13 Grootste valkuilen van een website

26 sep 13 Grootste valkuilen van een website

Doordat internet inmiddels al lang bestaat en zo’n belangrijk en onmisbaar onderdeel geworden is van ons dagelijks leven en functioneren, is er al heel veel bekend over ons gedrag op internet. Zo weten we inmiddels veel van de grote frustraties op websites. Wij beschrijven de 13 grootste valkuilen… zorg dat jij er niet in trapt!

 

  1. Amateuristisch ontwerp

Als je website er niet professioneel uitziet, waarom zou je dan wel een professioneel bedrijf zijn? Wanneer de vormgeving van een website lelijk, chaotisch of oubollig is kan dit jouw online reputatie zwaar beïnvloeden. Zorg voor een mooi en passend ontwerp, zodat je bezoeker weet dat je professioneel en betrouwbaar bent.

 

  1. Slechte teksten met schrijffouten

Een website brengt zijn boodschap meestal over door middel van tekst, zorg dan ook voor degelijk geschreven en foutloze teksten. Informatie die stug geschreven is en bovendien fouten bevat, zet de lezer aan tot wantrouwen. Zal de kwaliteit van je product even goed zijn als je teksten?

 

  1. Geen adresgegevens te vinden

Het wekt geen vertrouwen als bezoekers niet meteen kunnen zien wat je contactgegevens zijn. Waar kunnen ze je bereiken en wat is je KvK-nummer (verplicht!)? Toon minimaal je telefoonnummer en e-mailadres. Je adres is niet noodzakelijk, maar geeft net wat meer vertrouwen. Als je deze gegevens niet makkelijk bereikbaar op je website staan, heb je vast iets te verbergen en ben je geen betrouwbare leverancier. Heb je een winkel of restaurant, zet dan je openingstijden erbij. Bij voorkeur zet je deze gegevens in je footer, zodat ze niet hoeven te zoeken, maar je hebt minimaal een duidelijke contactpagina nodig.

 

  1. Slechte navigatie

Surfen op een website moet voor de internetgebruiker een makkelijke activiteit zijn. Zodra men moet zoeken of herhaaldelijk op de ‘back’ knop moet drukken om weer terug te keren naar een eerder bezochte pagina, dan is men sneller geneigd te vertrekken. Naar de site van jouw concurrent bijvoorbeeld.

 

  1. Broken links

Weinig dingen kunnen zo frustrerend zijn als links die niet werken op een website. Je denkt te hebben gevonden wat je zocht, en na het klikken op de link verschijnt… niets. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat alle links (zowel interne als externe) steeds up to date zijn en blijven werken.

 

  1. Slecht leesbare tekst

Maak het de bezoekers niet te moeilijk om je teksten te lezen. Je mag al van geluk spreken dat ze uitgerekend op jouw website zijn om over jou en jouw diensten te lezen, maak het ze dan zo aangenaam mogelijk. Zwarte tekst op een witte achtergrond geeft ook op beeldscherm de meest aangename leeservaring. Laat je niet verleiden tot gewaagde contrasten en exotische lettertypes maar houd het sober en duidelijk.

 

  1. Storende achtergrondmuziek

Wanneer je informatie opzoekt verwacht je niet bij iedere website een nieuw achtergrondmuziekje. De meeste bezoekers verwachten helemaal geen muziek tijdens het surfen. Het is dus voor de meeste sites af te raden om achtergrondmuziek te voorzien. Wanneer er toch muziek nodig is, geef je de bezoeker best de keuze om de site met of zonder muziek te bezoeken.

 

  1. Onnodig gebruik van Flash

Flash is een fraai stukje software waar mooie concepten mee verwezenlijkt worden maar het moet gebruikt worden met de nodige voorzichtigheid. Niet iedereen staat te springen om door full flashsites te surfen. Wik en weeg daarom het gebruik van flash in je site om bezoekers niet nodeloos te verjagen. De combinatie is niet gewoon de gulden middenweg maar meestal gewoon de beste oplossing om informatie zowel niet te droog als niet te speels over te brengen.

 

  1. Onnodige registratie

De bezoekers van je website staan heus niet te springen om een extra account. Bedenk zelf maar eens op hoeveel sites je al geregistreerd bent. Probeer daarom zoveel mogelijk van de informatie vrij toegankelijk te maken. Iedere registratie is een drempel en zorgt er voor dat bezoekers vroegtijdig afhaken.

 

  1. Langzame laadtijden

De gemiddelde internetgebruiker wacht slechts vier seconden op een website voordat hij weer weg klikt. Als jouw website er langer over doet om te laden, dan is de kans erg klein dat men een product koopt of een dienst afneemt. Zorg er dus voor dat jouw website snel laadt en dat de gebruikers niet wegklikken.

 

  1. Teveel advertenties

Tegenwoordig bevatten veel websites wel advertenties. Je vindt ze overal terug: links of rechts van de pagina, als een popup, onderaan als een banner of zelfs genesteld tussen de tekst op een pagina. Met het tonen van advertenties op zich is niets mis, het is vaak een noodzakelijk kwaad. Alleen moet er een gezond evenwicht bestaan tussen de inhoud van de website waarnaar de bezoeker op zoek is en de advertenties. Bombaardeer de bezoeker niet met advertenties want tenslotte komt de bezoeker nog steeds voor de inhoud naar je website.

 

  1. De website is niet mobielvriendelijk

Wanneer je aan het surfen bent met je smartphone wil je met één hand kunnen vinden wat je zoekt. Dit kan alleen wanneer je website responsive is! Wanneer de smartphonegebruiker teveel moeite moet doen om je website die niet aangepast is aan mobiel te doorzoeken, zal deze snel opgeven. Bovendien is de kans klein dat hij of zij je website op een later moment nog via desktop gaat bezoeken….

 

  1. De website heeft oude en gedateerde content

Maak je gebruik van een blog of nieuwsgedeelte op je website, zorg er dan voor dat je dit maandelijks of beter zelfs wekelijks update. Schrijf zoveel mogelijk blogposts of nieuwsberichten. Als het laatste nieuwsbericht dateert van januari 2010 zal dit niet goed overkomen bij de bezoeker. Je website zal als ‘dood’ aanzien worden.

 

Conclusie

Koester iedere bezoeker die tot op je website komt en leg hem zo weinig mogelijk in de weg. Bij de minste irritatie bestaat de kans dat de bezoeker je site voorgoed verlaat. Zorg er dus voor dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, enkel op die manier kan je bezoekers charmeren en verleiden tot de gewenste actie. Zorg ervoor dat je tijdens de ontwikkeling van de website steeds vanuit het standpunt van de bezoeker denkt want het draait immers om hem of haar!

 

Hoe dan wel?

Wil je eens vrijblijvend brainstormen over jouw website? Neem dan gerust eens contact met ons op. De websites die wij designen en bouwen voldoen namelijk aan alle voorwaarden om jouw website bezoekers een prettige ervaring te geven. Wij denken verder dan alleen het design en zetten de puntjes op de i. Handig toch? Zo kun jij je helemaal concentreren op jouw onderneming, de rest doen wij!

 

Contact